איך נבחר את הספר המתאים לילדינו?

היצע ספרי הילדים בשוק הוא רווי, המבחר הוא גדול, ההורים צריכים לבחור ספרים בודדים מתוך מגוון רחב. גם אם פונים לביקורות הורים או מומחים הביקורות על כל ספר הן אישיות ושונות ולא תמיד משקפות את אותם ערכים של ההורה שקורא אותם. מה שיוצר בלבול בקרב ההורים שרוצים לרכוש ספרים לילדיהם.

במהלך השנים רכשתי כלים בהם אני משתמשת כאשר אני ניגשת לבחור ספר לילדיי.
החשוב ביותר בעיני הוא לקנות ספר בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא, אנו רוצים ושואפים למלוא הקשב והעניין של ילדינו, אם נקנה ספר שלא מתאים נאבד אותו בזמן הקריאה.
דבר חשוב נוסף הוא שאנחנו כהורים נתחבר למסרים, לדמויות ולאיורים שבספר. אנחנו לא נהנה להקריא לילדינו ספר שאנחנו לא מתחברים אליו.

סוג הספר צריך להתאים לגיל הילד (כמובן כאמור בתלות בשלב ההתפתחותי של הילד), לתינוקות עד גיל חצי שנה נקנה בעיקר ספרי בד רכים, ככל שיגדלו נשלב ספרי קרטון הכוללים משחק, מגע וצליל. בהמשך נעבור לספרים עם קצת יותר מלל שיכללו חרוזים ומשחקי מילים, שיגרמו לילדינו להשתתף באופן פעיל בהקראת הסיפור. לקראת גיל שנתיים נוסיף ספרים עם קצת יותר תוכן, בהתאם ליכולת הריכוז של הילד ונתחיל לקנות ספרים מדפי נייר, כך שיחשפו גם לסוג דפים זה.

ובהמשך ככל שיכולת הריכוז עולה נקנה ספרים ארוכים יותר אותם נתווך לילד וכך ניצור שיח סביב הספר והמסרים שהוא כולל. תוכן הספר צריך להתאים לעולם המציאות של ילדינו, כדי שילדינו יוכלו להבין את המסרים ולהזדהות עם התוכן הם צריכים שהם יתקשרו לעולם שהם מכירים וחיים.

מאמר למה חשוב להקריא ספרים לילדים בגיל הרך
דילוג לתוכן